Andra utvecklingssamtalet i förskoleklass

Igår var jag på utvecklingssamtal med B. Det var inga större nyheter sedan höstens samtal då A var där.

Det går bra för B i både svenska och matte.
Den ansvariga läraren i matte hade kryssat i att B är i mål med alla läsårets moment inom ämnet.
I svenska har de haft ett slags diagnostiskt prov på vilket B haft alla rätt. (Så stolt!) Dessutom hade hon i ett grupparbete blivit utvald att skriva av läraren. Efteråt frågade jag B om hon tyckte det var tråkigt i svenskan eftersom hon redan kan läsa och skriva så mycket, men det tycker hon inte. Känns skönt att veta.

Det togs upp att B blivit retad av ett annat barn och att om det händer i framtiden kan hon försöka säga till klasskamraten själv eller berätta för en vuxen meddetsamma.

Det läraren reagerade på var att B i det förberedande samtalet med mig berättat att hon inte har någon kompis. Hon frågade B om hon tycker det är jobbigt, vilket hon inte tycker. Det B menar är att hon inte har någon bästis. Hon leker med olika barn och väljer fortfarande leken i första hand.

Senare i veckan ska vi få information om den nya klassens sammansättning. Lärarens sa att B skulle få med sig många klasskamrater från nuvarande klass. Det tror jag kan vara bra för B.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0