Retstickor

Det skär i hjärtat att få höra från B att hon inte vill gå till skolan för att några barn säger dumma saker till henne. Hon verkar tack och lov inte må jättedåligt över det och vi har inte behövt övertala henne att gå till skolan.

När jag frågade så svarade hon att hon inte sagt till någon vuxen på skolan när det hänt. För länge sedan har hon gjort det; när ett av barnen retat henne för hennes namn. Hon upplever att det inte gjorde någon skillnad - samma barn har fortsatt reta henne. Därför har hon inte gått till någon vuxen nu.

När det gäller detta barn så retar han nog inte bara henne utan är så mot alla. Pedagogerna tycker att han har attitydsproblem. Däremot är det ytterligare en eller två flickor som nu kallar henne elaka attribut. Hon vill inte berätta vilka klasskamrater det handlar om.

Jag har tagit upp det med fritidspedagogerna och de hade inte sett eller märkt något. De påpekade att det är viktigt att B pratar med dem så fort det händer. Och redan nästa skoldag pratade de med B som berättade vem det handlade om och pratade därefter med detta barn.

Det känns jättebra att de agerar så snabbt och tar det så allvarligt. Dessutom återkopplade de direkt till mig per e-post. Jag pratade med B och hon tycker att det känns bra att gå till skolan och kommer att gå till en vuxen om det händer igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0